Werkgroep Opleiding en Onderwijs

De werkgroep Opleiding en Onderwijs van de Alliantie Gezondheidsvaardigheden stelt zichzelf als doel het begrip ‘gezondheidsvaardigheden’ (ook wel health literacy) en de impact daarvan op iemands gezondheid, breder bekend te maken onder opleiders van professionals in zorg en welzijn.

Het belang van aandacht voor gezondheidsvaardigheden in het onderwijs wordt ook verwoord in het advies van de commissie ‘innovatie zorgberoepen en opleidingen’ van het Zorginstituut Nederland in 2016  waarin functioneren, veerkracht en eigen regie van burgers centraal staan en beschreven wordt hoe belangrijk het is aandacht te hebben voor het ontwikkelen van gezondheidsvaardigheden van mensen. 

Van professionals in zorg en welzijn wordt verwacht dat ze een definitie van gezondheidsvaardigheden kunnen geven, bewust zijn van de omvang en impact van beperkte gezondheidsvaardigheden, deze kunnen signaleren en hierop kunnen anticiperen.
In dit document staan enkele aandachtspunten voor opleiders van zorg- en welzijnsprofessionals, op MBO, HBO en WO niveau.

Signaleren

Het herkennen van patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden is niet altijd eenvoudig. Van professionals wordt verwacht dat ze het gesprek aan gaan en daarbij beproefde methodes gebruiken.

 

Kennis delen

Een wijdverspreide definitie voor alle zorg- en welzijnsprofessionals is wenselijk. Daarom heeft de werkgroep een suggestie gedaan voor alle opleiders in de zorg; Aandacht voor gezondheidsvaardigheden in het onderwijs.
 

 

 

 

 

Contact
Werkgroep Opleiding en Onderwijs


Voorzitter Alja Bosch, Fontys Hogeschool HRM en Psychologie

“De werkgroep Opleiding en Onderwijs stelt zichzelf als doel het begrip ‘gezondheidsvaardigheden’ en de impact daarvan op iemands gezondheid, breder bekend te maken onder opleiders van professionals
in zorg en welzijn. - Voorzitter Alja Bosch”