De terugvraagmethode

Slechts 20 tot 40 procent van wat artsen zeggen tijdens een consult, wordt daadwerkelijk onthouden door patiënten. De helft van wat is bijgebleven, blijkt bovendien niet te kloppen. Hoe meer informatie wordt verteld, hoe minder dit (correct) wordt onthouden. Het is daarom van belang om als zorgprofessional hierop in te spelen. Dit kan middels de terugvraagmethode. 


De terugvraagmethode wordt wel terugvertelmethode genoemd, of in het Engels teach-back(methode). Met deze methode kun je als zorgprofessional nagaan of jouw boodschap goed is overgekomen. Je doet dit door de patiënt te vragen om in eigen woorden te herhalen wat jullie zojuist hebben besproken. Hierna kun je als dat nodig is bijstellen of aanvullen. Belangrijk is hierbij om de vraag bij jezelf te houden. Je zegt: ‘Ik wil graag weten of ik het goed heb uitgelegd. Wat gaat u thuis vertellen of doen?’ Geef de patiënt niet het gevoel dat je hem of haar controleert.

De terugvraagmethode is verder uitgelegd op de website van Pharos. Hier zijn ook een poster en kaart te vinden. Daarnaast is er een Engels talige training toolkit beschikbaar.

 

Taalambassadeur over de teach-backmethode, de terugvraagmethode

In dit filmpje vertelt taalambassadeur Dick waarom het zo belangrijk is om de terugvraagmethode toe te passen. 

Voor wie

Artsen, Verpleegkundigen, Onderwijs medewerkers,

Website

pharos.nl

Partners

Pharos

Bekijk meer

Handleiding Samenwerken aan beeldverhalen in de zorg voor de jeugd

Samen Beslissen | overzicht van opleidingsmaterialen

De Oefendokter