Begrijpelijk digitaal communiceren door zorgverleners: hoe ondersteun je hierin?

Categorie: Partners

Digitale zorg heeft in steeds meer zorgorganisaties en ziekenhuizen een vaste plek gekregen. Daarmee wordt er meer dan ooit digitaal gecommuniceerd met patiënten; via het huisartsen- of ziekenhuisportaal, diensten als BeterDichtbij voor digitaal contact en thuismonitoringsdiensten. De behoefte aan handvatten bij effectieve, digitale communicatie tussen zorgverleners en hun patiënten, groeit dan ook. 

 

In dit nieuwsbericht lees je hoe partner BeterDichtbij werkt aan ondersteuning.

 

Direct naar:


Kansen met digitaal communiceren

De toenemende inzet van digitaal contact via het portaal, apps of een dienst als BeterDichtbij, vraagt om nieuwe vaardigheden van zorgverleners. Want hoe kunnen zij begrijpelijk en effectief een bericht schrijven naar hun patiënten? En past deze manier van schrijven wel bij de tone of voice van het ziekenhuis of de zorgorganisatie? In de praktische gids worden 4 concrete stappen toegelicht die je kunt zetten als communicatieprofessional.

 

  1. Bepaal je voorlichtingsstrategie, inclusief kanalen en partners
  2. Geef digitale communicatie een plek in je huisstijlhandboek
  3. Bied zorgverleners training aan over digitale communicatie
  4. Blijf betrokken: bespreek de ervaringen en optimaliseer je ondersteuning

 

Deze stappen, inclusief concrete voorbeelden en templates die je zelf kunt toepassen, worden verder uitgediept in de praktische gids  ‘Begrijpelijk en effectief digitaal communiceren door zorgverleners’. 

De praktische gids bevat ook een checklist die communicatieprofessionals kunnen delen met de zorgverleners in de eigen organisatie. In de checklist ‘Effectief digitaal bericht’ staan handige tips en voorbeeldberichten, waarmee in één oogopslag duidelijk is hoe zorgverleners effectief digitaal kunnen communiceren met hun eigen patiënten.

 

Verdiepende online sessie op donderdag 3 november 15.00u

In de online sessie ‘Begrijpelijk communiceren voor zorgverleners, ook digitaal’, geeft BeterDichtbij een verdieping op dit actuele onderwerp, samen met Pharos. De sessie wordt aangeboden binnen de BeterDichtbij Academie aan speciaal voor communicatieadviseurs en projectleiders, zodat zij hun collega’s kunnen helpen hun vaardigheden verder te ontwikkelen. Sprekers zijn Eline Heemskerk (Senior Projectleider eHealth4All bij Pharos), Dicky Gingnagel (taalambassadeur bij Pharos) en Erica Bouma-Gelle (communicatie en marketing manager bij BeterDichtbij).

Lees meer en meld je aan voor deze webinar: Begrijpelijk communiceren voor zorgverleners, ook digitaal

 

Over de BeterDichtbij Academie

Digitale services hebben in steeds meer ziekenhuizen en andere zorgorganisaties een vaste plek gekregen. En het gebruik groeit elke dag, bijvoorbeeld via het communicatieplatform BeterDichtbij. Daarmee groeit ook de behoefte aan structurele trainingen en verdere verdieping van kennis en vaardigheden over digitaal communiceren in de zorg. In de toekomst wordt structureel scholingsaanbod over digitale zorg, bovendien een vereiste van de inspectie. De BeterDichtbij Academie is daarom recent gestart en biedt training en scholing om als zorgverlener verder aan de slag te gaan met digitaal contact, bijvoorbeeld met praktische kennisvideo’sinspirerende events en webinars en verdiepende vaardigheidstrainingen.

 

Wil je hier meer over weten of een keertje sparren? Neem gerust contact op met Lian Angelino of Erica Bouma van BeterDichtbij, via academie@beterdichtbij.nl.

Bekijk meer

Terugblik | Praktijkcheck: hoe begrijpelijk is jouw organisatie of praktijk?

15 november 2022 | Praktijkcheck: hoe begrijpelijk is jouw organisatie of praktijk?

16 november 2022 | Samen sociaaleconomische gezondheidsverschillen verkleinen